ZBYNĚK SEDLECKÝ

Vernisáž výstavy proběhne ve středu 23. dubna v 18 hodin
ZBYNĚK SEDLECKÝ

Studium:

  • 2011 - mezinárodní ateliérový a kurátorský program ISCP, New York, USA
  • 2007 - rezidenční pobyt v Bukurešti, Rumunsko a v Českém Krumlově 
  • 2002 - postgraduální studium na Koninklijke Academie voor Schone Kunsten, Antwerpy, Belgie
  • 2000 - stipendium na Staatliche Akademie der Bildenden kunste, Stuttgart, Německo
  • 1998 - 2002 Akademie výtvarných umění v Praze, Ateliér malby 1 u Jiřího Sopka
  • 1995 - 1998 Fakulta výtvarných umění na Vysokém učení technickém v Brně, Ateliér malba u Jiřího Načeradského

Vybrané samostatné výstavy:

  • 2020 Portrét Gullivera, Nová galerie, Praha
  • 2018 Pravé poledne, Galerie Václava Špály, Praha
  • 2015 Židle, stojan a model v bílé košili, Galerie Vyšehrad, Praha

 

Anotace:
Malířské vzdělání získal Zbyněk Sedlecký nejdříve v Ateliéru malba u Jiřího Načeradského na FaVU VUT v Brně a posléze na pražské AVU v Ateliéru malba 1 u Jiřího Sopka. Autor oscilující na hraně mezi realitou a abstrakcí připravuje, společně s kurátorským týmem pod vedením Jana Kudrny, projekt, navazující vztahy s konkrétním prostorem renesanční budovy. V chystané expozici, která je založená na citu pro moment a místo sakrálního původu, si Sedlecký klade za cíl výrazným způsobem akcentovat předmětnost a figuru v prostoru. Malbami, jakožto pomyslnými živými organismy, které v sobě uchovávají určitou dávku paměti, chce autor zkoumat úlohu člověka jako jedince v kontextu světa a jeho zákonitosti. V hlavních i sklepních prostorách chce Sedlecký komunikovat, klást otázky, avšak především reagovat na svět okolo sebe. Variabilním prvkem projektu zůstává vztah s konkrétními prostory galerie, na které se chystá umělec reagovat dle momentální potřeby autorské instalace.

Kurátorský tým: Jan Kudrna, Leszek Wojaczek

 

Kurátorský text:

Nějak být obrazem

Malbu lze dělat mnoha způsoby. Můžete malovat, co víte, co si myslíte, že vidíte, nebo dokonce můžete malovat i to, co si myslíte, že chtějí vidět ostatní. Bohužel. Pak je však také možné malovat to, o čem jste přesvědčený, že nutkavě potřebujete. To, co vám dává smysl. Malujete obrazy, které jsou více vámi než samotným souborem materiálů a plochého vizuálního rezultátu. Abych byl srozumitelný, vznikají malby, kterým lze uvěřit. Obrazy, které autenticky komentují autorské přesvědčení, že malba má smysl. Někde začíná a jinde zase končí. Zbyněk Sedlecký je autorem, který vychází z primární potřeby reflexe vlastních prožitků a útržkovitých situací, které doprovázejí výrazné vzpomínky, sny a představy. Sám sebe často instaluje do scénicky aranžovaných pozic. Jde stále o autoportréty, avšak figura (autor) je zasazena do role v podstatě profesionálního herce, který čeká na spouštěcí pokyn a v závěru pak na zhasnutí světel. Vzniká tak paradoxní situace, kdy celá vážnost výpovědi stojí na zcela nepokryté, až chirurgicky čisté a přesné, autorské odvaze fyzicky se propůjčit konceptu a výslednému celku. Sedlecký nemaluje prázdná gesta, nadbytečné komentáře, rozmazané, nebo dokonce prázdné obličeje. Pomáhá si světlem, které chytře pouští na plátno. Technikou. Nepracuje zarputile tam, kde vnímá potřebu času, a naopak opouští situace a momenty, které by se mohly ukázat jako zbytečné. Specifickou kombinací výše zmíněného a zejména vlastní přítomnosti se stává jistou, a to velmi zásadní, součástí obrazu. Přeneseně jde o autorství na druhou. Ocitá se v obraze, v jeho filozofických rovinách a vrstvách. Zvyká si být obrazem. Podstatná osobní, nebo lépe portrétní, stopa se v Sedleckého obrazech vyskytuje i v nefigurativních malbách. Série jeho zátiší je do velké míry založena na promyšleném, ale zároveň přirozeném vztahu mezi předmětností a proporcionalitou člověka-figury. Prostor obrazu je definován vlastní hloubkou, proporcí a zejména také pozicí zobrazeného předmětu. S výjimkou zvířat nebo ovoce zobrazuje předměty, které jsou člověku vlastní. Prošly tvarovou a materiálovou zkušeností a proměnou do současných podob. Jsou výsostným dílem člověka a jeho potřeb. Jejich rozměry jsou v zásadě dané a pozice jasná. Vycházejí z měřítka člověka a v autorově podání ho činí přítomným i tam, kde se fyzicky nenachází.

Jan Kudrna

Kdy

  • 23.4.2025 — 15.6.2025

Kde

Galerie Kaple