AUSGANG STUDIO - ALEX ZELINA, RADOVAN DRANGA
Studium:
ALEX ZELINA
- 2004 - 2008 Sdružená střední škola scénického výtvarnictví
- 2009 - Vysoká škola výtvarných umění v Bratislavě, Katedra malby a jiných médií, ateliér prof. Ivana Csudaie
RADOVAN DRANGA
-
2017-19 Vysoká škola výtvarných umění v Bratislavě - Katedra fotografie a nových médií (Mgr.)
-
2016 Královská akademie výtvarných umění, Gent (KASK)
-
2013-17 Vysoká škola výtvarných umění v Bratislavě - Katedra fotografie a nových médií (Bc.)
-
2012-13 Soukromá škola umění a designu
-
2009 Centennial High School, Colorado, USA
-
2007-11 Střední škola pedagogiky a sociálních studií
Vybrané výstavní projekty:
- 2022 DOOM
- 2021 Awaken monsters
- 2020 Wax worm
- 2020 Kraken 1.0
Anotace:
AUSGANG studio ukazuje vyšiu formu evolúcie, kde musíme prehodnotiť naše chápanie umelého života a jeho potreby do budúcnosti. Schopnosť učiť sa a prispôsobovať sa je jednou zo základov AGI a zároveň prežitia všoubecne. Projekt '’ATEM’’ ponorí diváka do filozofie dychu ako symbolu životnej sily a základného princípu života.
AUSGANG studio vo svojej tvorbe pracuje systémom, kedy spája čisto biologické a teda prirodzené procesy a pomocou metafory ich prenáša na strojové objekty, čím vytvára akýsi nepokoj vo vnútornom prežívaní divákov. Týmto prístupom vytvárajú v divákoch pocit slúčenosti a neistoty. Totiž to je pocit, ktorý umelci Radovan Dranga a Alex Zelina prežívajú a teda pretavujú vo svojej tvorbe.
Žijeme naozaj obskúrnu dobu plnú zmien, zbytočného ekonomického rastu a neistých pocitov z budúcnosti. Doba, v ktorej sa už netešíme z vývoja technológií, pretože s nimi spoznávame našu ľudskosť. Z umelej inteligencie sa netešíme, že nám pomôže vyriešiť naše problémy, ako je chudoba či liečba rakoviny. Obávame sa, že naším neuváženým správaním nás všetkých ohrozí.
Alex a Radovan tvoří objekty plné kabelů, světel, přírodních materiálů, které jsou podpořené hudbou a zvukem. Vykreslují naše noční můry, kde se svět změnil na představy dystopické budoucnosti. Vytvořili si vlastní koncept. Drží se základní myšlenky: technologie se nám stává přirozená jako samotná příroda. Svět, kde se příroda musí přizpůsobit technologiím, aby přežila. Myšlenka je ukázat, kde se my, jako lidstvo, můžeme ocitnut. V době, kdy nám technologie začínají být víc přirozené, jako živé formy. Objekty jsou inspirované přírodou, sci-fi světem, počítačovými hrami, vizualizacemi generovanými neuronovými sítěmi (AI) a statistikami o klimatické krize. Stávají fiktivní světy a živé tvory, u kterých základním stavebním materiálem je lidský odpad. Plasty, káble, technologie… Tyto stvoření se řídí instinktem a přizpůsobuji se, aby přežili. Hrajeme si na bohy, ale příroda zvítězí.